علت نازک شدن مو و درمان آن

  • ۱۱۱ بازدید
علت نازک شدن مو و درمان آن

دلیل نازک شدن مو

اگر شماهم موهایتان نازک شده و علتش را نمی دانید، این مقاله به شما کمک می کند که دلایل نازک شدن مو را پیدا کرده و آن را درمان کنید. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD) به طور معمول روزانه ریزش 50 تا 100 مو طبیعی است. اگر بیشتر از این ریزش داشته باشد باید دلیل آن را بیابید. برخلاف ریزش مو یا طاسی، نازک شدن موها لزوماً باعث طاسی نمی شود. با این حال، لکه‌های پراکنده‌تری از مو را روی سر شما ایجاد می‌کند.  نازک شدن موها معمولاً به تدریج اتفاق می‌افتد، به این معنی که شما زمان دارید تا دلایل را مشخص کنید و بهترین اقدامات درمانی را انجام دهید.

چه چیزی باعث نازک شدن مو می شود؟

نازک شدن مو ممکن است ناشی از عادات سبک زندگی، ژنتیک یا هر دو باشد. برخی از دلایل بیماری یا پزشکی نیز ممکن است منجر به نازک شدن مو شوند.

عاداتی که در سبک زندگی داریم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مراقبت بیش از حد از مو: این شامل رنگ کردن، خشک‌کننده‌ها و نرم کننده‌ها می‌شود .
  • استفاده از محصولات حجم دهنده و حالت دهنده مو: این محصولات مو شامل اسپری ها و ژل های مو می باشد.
  • استفاده از مدل‌های مو خاص: بستن موها به صورت دم اسبی، می‌تواند موهایتان را کشیده و فولیکول‌های آن را بشکند و به مرور زمان باعث ایجاد لکه‌های نازک و ریزش مو شود.
  • عدم دریافت کافی مواد مغذی در رژیم غذایی: آهن، اسید فولیک و سایر مواد معدنی همگی به فولیکول ها کمک می کنند تا به طور طبیعی مو تولید کنند.
  • تجربه استرس مزمن: استرس با افزایش هورمون هایی مانند کورتیزول مرتبط است. هورمون های استرس بیش از حد می توانند شرایطی مانند تلوژن افلوویوم را ایجاد کنند که در آن موهای شما می توانند ریزش کنند و فولیکول های مو وارد فاز “استراحت” طولانی می شوند که در آن موهای جدید رشد نمی کنند.

نازک شدن موها نیز ممکن است ارثی یا ناشی از بیماری های زمینه ای باشد. اگر:

تبلیغات در مجله زنان
  • اخیرا بچه دار شده اید
  • اخیرا مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کرده اید
  • دچار تغییرات هورمونی شدید
  • وزن قابل توجهی را در مدت زمان کوتاهی از دست داده اید
  • برای یک بیماری خودایمنی تحت درمان هستید
  • نقص سیستم ایمنی دارید
  • یک اختلال پوستی یا عفونت دارید
  • کمبود ویتامین D دارید
  • کمبود سایر ویتامین ها و مواد معدنی مانند ریبوفلاوین، سلنیوم و روی دارید.

همچنین نازک شدن مو به طور معمول ممکن است ناشی از مواردی مثل اختلالات اشتهایی و یا تب بالا

چگونه ریزش مو تشخیص داده می شود؟

از آنجایی که بسیاری دلایل می توانند باعث ریزش مو شوند، بهتر است در صورت مشاهده هرگونه تغییر در موهای خود، یک قرار ملاقات با پزشک متخصص داشته باشید.پزشک احتمالاً از ترکیبی از سابقه سلامتی شما – از جمله هرگونه بیماری اخیر، جراحی، استرس های زندگی، و سابقه خانوادگی – و یک معاینه فیزیکی برای کمک به کاهش علل استفاده خواهند کرد. اگر مشکوک به بیماری خودایمنی یا پوستی باشید، ممکن است از پوست سر شما نمونه برداری کنند. که شامل برداشتن دقیق چندین بخش کوچک از پوست برای آزمایش است.

مهم است که به خاطر داشته باشید که رشد مو یک فرآیند پیچیده است و ممکن است برای درک اینکه چه چیزی باعث ریزش مو شده است به آزمایش های متعددی نیاز باشد. اگر در ابتدا دلیلش خیلی نامشخص باشد، ممکن است بیوپسی نیز گرفته شود. همچنین ممکن است آزمایش خون را برای بررسی کمبود مواد مغذی یا علائم یک بیماری زمینه ای تجویز شود.

راه های درمان ریزش مو چیست؟

راه های زیادی برای درمان ریزش مو هست که ابتدا باید دلیل آن را پیدا کرده و سپس اقدام کنید. به طور معمول، رایج ترین انواع ریزش مو با داروهای موضعی یا خوراکی درمان می شود که احتمالا با اولین دوره درمان بهبود خواهد یافت.

داروهای بدون تجویز معمولاً شامل کرم‌ها، ژل‌ها، محلول‌ها یا فوم‌های موضعی هستند که مستقیماً روی پوست سر می‌مالید. رایج ترین محصولات حاوی ماده ای به نام ماینوکسیدیل هستند.

داروهای تجویزی مانند فیناستراید (Propecia)، ممکن است به جلوگیری از ریزش موی آندروژنتیک بیشتر، به ویژه برای طاسی با الگوی مردانه کمک کند. شما این دارو را روزانه برای کاهش ریزش مو مصرف می کنید، همچنین برخی از بیماران رشد موهای جدید را هنگام مصرف فیناستراید تجربه می کنند.

اگر به نظر می رسد ریزش مو مربوط به یک بیماری خودایمنی باشد، پزشک شما ممکن است داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئیدها را تجویز کند.

تبلیغات در مجله زنان
پذیرش تبلیغات در مجله زنان