علت جوش کف سر و راه های درمان آن

  • ۹۶ بازدید
علت جوش کف سر و راه های درمان آن

چه چیزی باعث ایجاد جوش در کف سر من می شود؟

وقتی روی پوست سر جوش میزند، ممکن است فولیکول های مو دچار مشکل شده باشد. اما گاهی اوقات جوش کف سر می توانند نشانگر وضعیت سلامتی شما باشد یا می تواند نشانه ای از چند بیماری مختلف باشد. این جوش ها نشان‌دهنده یک واکنش آلرژیک یا مسدود شدن فولیکول‌های مو هستند که هیچ‌کدام از این موارد معمولاً باعث نگرانی نمی‌شوند. این مقاله به شما کمک می کند تا علت جوش های روی پوست سر خود را پیدا کنید و آن را درمان کنید.

علائم و علل ایجاد جوش کف سر

در اینجا خلاصه‌ای از علل و علائم شایع‌تر جوش روی پوست سر آورده شده است:

فولیکولیت Folliculitis

فولیکولیت یک عفونت پوستی است که در اثر آسیب به فولیکول های مو ایجاد می شود. این عفونت می تواند منجر به برآمدگی های قرمز رنگی شود که شبیه جوش های آکنه هستند. علائم دیگر شامل درد، سوزش و تخلیه چرک از محل عفونت است. برای درمان جوش کف سر در خانه، کمپرس گرم یا شامپوی ضد باکتری ممکن است علائم درد، قرمزی و زهکشی را بهبود بخشد. اگر درمان‌های خانگی جواب نداد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تبلیغات در مجله زنان

آکنه پوست سر Scalp acne

آکنه پوست سر جوش هایی است که روی پوست سر شما اتفاق می افتد. مانند هر نوع آکنه دیگری، می توانند توسط باکتری ها، هورمون ها یا منافذ مسدود شده ایجاد شوند. تجمع شامپو یا اسپری مو نیز می تواند باعث آکنه پوست سر شود. این جوش ها می توانند دردناک، خارش دار، قرمز یا ملتهب باشند و یا خونریزی کنند. درمان آکنه پوست سر گاهی اوقات با تغییر روال مراقبت از مو شروع می شود. محصولات مبتنی بر روغن را کاهش دهید و حتما موهای خود را مرتب بشویید تا از تجمع چربی جلوگیری کنید. اگر تغییر روال مراقبت از مو برای درمان آکنه پوست سر موثر نیست، ممکن است لازم باشد به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک

یک واکنش آلرژیک به یک محصول مو یا تغذیه می تواند کهیر روی پوست سر شما ایجاد کند. این وضعیت درماتیت تماسی آلرژیک نامیده می شود. کهیر ممکن است خارش کند، پوست کنده شود یا احساس خشکی و پوسته پوسته شدن داشته باشد. پس از شستن پوست سر با آب خنک و شستن مواد محرک، ممکن است واکنش آلرژیک شما کاهش یابد. اگر بهتر نشد یا اگر شیوع آلرژیک مکرر روی پوست سر خود دارید، ممکن است لازم باشد با پزشک صحبت کنید.

علت شپش پوست سر چیست؟

شپش سر

شپش سر حشراتی ریز هستند که می توانند روی پوست سر شما زندگی کنند. آنها بسیار مسری هستند و می توانند باعث خارش و برآمدگی در پوست سر شما شوند. درمان خانگی شپش سر معمولاً با شامپوی مخصوص با ترکیبات حشره کش شروع می شود. همچنین باید موهای خود را با یک ابزار دندانه ریز مخصوص شانه کنید تا تخم شپش (که به آن nits نیز گفته می شود) پیدا کنید. اگر شپش دارید، باید تمام سطوح پارچه ای خانه خود (مانند بالش، ملافه و مبلمان روکش شده) را برای جلوگیری از آلودگی مجدد، عوض کنید. اگر درمان خانگی موفقیت آمیز نباشد، پزشک ممکن است یک درمان بدون نسخه برای شپش تجویز کند.

درماتیت آتوپیک Atopic dermatitis

درماتیت آتوپیک به عنوان شوره سر نیز شناخته می شود. این عارضه رایج می تواند ناشی از رشد بیش از حد مخمر در پوست سر شما یا محصولات مویی باشد که پوست سر شما را خشک می کنند. علائم شامل برآمدگی های روی پوست سر و همچنین تکه های پوسته پوسته و خشک پوست زیر موهای شما است. استرس و کم آبی می تواند شوره سر را بدتر کند. خارش هم همینطوره استفاده از شامپوی مخصوص اغلب می تواند علائم شوره سر را از بین ببرد. در موارد شدید شوره سر، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

کیست های پیلار Pilar cysts

کیست های پیلار به دلیل تجمع کراتین در پاکت های پوست زیر پوست سر ایجاد می شوند. این کیست ها برای سلامتی شما مضر نیستند، اما ممکن است به دلایل زیبایی بخواهید آنها را درمان کنید. درمان ممکن است شامل تخلیه کیست یا برداشتن آن با جراحی باشد. کیست خود تنها علامت است و نباید در لمس آن احساس درد کنید. کیست پیلار می تواند سال ها طول بکشد یا ممکن است خود به خود از بین برود.

سرطان پوست

سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان است. حدود 13 درصد منبع قابل اعتماد سرطان بدخیم پوست در پوست سر یافت می شود. برجستگی های گوشتی رنگ و مومی روی سر و زخم های تکرار شونده روی پوست سر می تواند نشانه سرطان پوست باشد. اگر متوجه نقطه مشکوکی روی سر خود شدید، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. سرطان پوست قابل درمان است، به خصوص اگر در مراحل اولیه پیشرفت بیماری تشخیص داده شود. درمان ها ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و برداشتن کرایوژنیک ناحیه آسیب دیده باشد.

پسوریازیس پوست سر و درمان آن

پسوریازیس پوست سر یک بیماری مزمن پوستی است که با پوسته های نازک و نقره ای رنگ در تکه های روی پوست سر شما مشخص می شود. گاهی اوقات این پوسته ها ممکن است در لمس برآمدگی داشته باشند و اغلب خارش دارند. پسوریازیس پوست سر ممکن است رخ دهد، چه در جای دیگری از بدنتان پسوریازیس داشته باشید یا نه. پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی در نظر گرفته می شود. خیساندن پوست در آب گرم و استفاده از شامپوها و نرم کننده های مخصوص می تواند به نرم شدن و از بین بردن پلاک های ناهموار پسوریازیس کمک کند. در صورتی که پسوریازیس پوست سر شما شروع به ایجاد شرایط دیگری مانند ریزش مو کند، پزشک شما ممکن است داروهای تجویزی را نیز توصیه کند.

تبلیغات در مجله زنان
پذیرش تبلیغات در مجله زنان